Ongewenst gedrag ervaren? Wat kun je dan doen?

Heb je grensoverschrijdend gedrag ervaren rond een van onze activiteiten? En kom je er zelf niet uit? Meld dat dan bij onze VertrouwensContactPersoon (VCP) Marga (marga@heldenvanbreda.nl). Ze neemt dan zo snel mogelijk telefonisch contact met je op. Ze luistert naar je en helpt je bij het kiezen van de beste aanpak en vervolgstappen.
Zij staat buiten de organisatie, maar kent de stichting goed.
Je gegevens worden overeenkomstig de AVG niet langer bewaard dan strikt noodzakelijk, en worden door niemand anders ingezien. De VCP houdt het bestuur in de persoon van Eric Linssen op de hoogte van meldingen, indien gewenst anoniem.

We hebben bewust een zeer korte gedragscode, waar alleen de woorden ‘positief’, ‘samenwerken’ en ‘respect en vertrouwen’ worden uitgelegd. We hebben geen specifieke huisregels. Dat doen we met opzet. Lange gedragscodes worden in het algemeen niet gelezen of onthouden. Voorbeeldgedrag is daarentegen veel belangrijker. We spreken elkaar erop aan als je iets beter anders of beter niet kunt doen.

In de praktijk wordt de sfeer binnen een organisatie onuitgesproken overgedragen. Omdat we al sinds onze oprichting bezig zijn met bewustwording en goed gedrag (dat is zelfs ons doel), zijn we daar mee bezig, selecteren we mensen daarop, luisteren we naar opmerking over ons eigen gedrag als dat verbeterd kan worden en zien we dat niet als tekort maar als kans om te groeien. Dat alles leven we voor en dragen we over aan de nieuwe vrijwilligers.

En toch kan er altijd iets misgaan, ongemerkt en onbedoeld. Meld het dan gewoon bij onze VCP. Soms biedt een gesprek met haar al een oplossing.

Mocht je eerst meer informatie willen over grensoverschrijdend of ongewenst gedrag, dan verwijzen we je daarvoor door naar de website van MOOIWERK, die de vrijwilligersorganisaties in Breda begeleidt en adviseert.

Vervolg
Onze organisatie is klein en we werken samen met andere organisaties, bovendien op verschillende locaties. Daardoor is het soms onduidelijk bij wie een melding thuishoort. Ook dat helpt onze VCP uitzoeken. Mogelijk wordt een melding doorgezet naar de vertrouwenspersoon Bram Troost, aangewezen door MOOIWERK voor Bredase organisaties. Dat is iemand die daarvoor beter is uitgerust door de opleidingen die hij heeft gevolgd. Je kunt daar overigens ook altijd naar een vrouwelijke vertrouwenspersoon vragen.

Wil je direct contact opnemen met Bram Troost? Stuur een mail naar Stuur een mail vertrouwenspersoon.BA-MW@zorgbelangbrabant.nl of bel +31(0)653 632 583.

Klachtenregeling
Als een melding niet de oplossing biedt, kun je een klacht indienen.

Een klacht moet betrekking hebben op ongewenst gedrag rondom onze activiteiten, over iemand die verbonden is aan onze organisatie, en is niet anoniem. De klacht moet binnen een redelijke termijn worden ingediend (niet langer dan zes maanden na het gebeurde) en moet concreet zijn.

Een klacht dien je in bij het bestuur, eventueel via de VCP. Als de klacht aan de genoemde voorwaarden voldoet, stelt het bestuur een commissie samen die de klacht onderzoekt. Bij het onderzoek worden in ieder geval de klager en de beklaagde gehoord. De commissie stelt een advies op aan het bestuur. Dat advies gaat ook naar klager en beklaagde. Het bestuur besluit op grond van het advies welke maatregelen worden genomen, en informeert daarover de betrokken partijen.

We nemen klachten serieus en zijn ons ervan bewust dat een klachtenprocedure voor alle partijen ingrijpend kan zijn. Daarom behandelen we klachten vertrouwelijk. Voor melders, daders, slachtoffers of getuigen moet het te allen tijde veilig zijn. We handelen zo snel mogelijk af (en antwoorden binnen vier weken, afhankelijk van vakantieperiodes). We proberen niet alleen de situaties waarover de klacht gaat op te lossen, maar we kijken ook serieus naar regels of procedures om in de toekomst een soortgelijke situatie te vermijden.

En we hopen dat alle preventieve zorg maakt dat onze VCP niet in actie hoeft te komen, gewoon omdat alles goed loopt!