Die Community: wat merk ik daarvan?

Het nieuwe bestuur zet zich vol enthousiasme in voor de transitie.
V.l.n.r.: Eric Linssen (selectie en schrijven), André Tressel (aanspreekpunt Helden), Anita van der Helm (externe activiteiten) en Michiel Hennekam (penningmeester).

Op 30 april kwamen we met een groep mensen bij elkaar om te brainstormen over hoe we van verhalen vertellen naar een Community kunnen komen. Maar wat houdt die Community nu eigenlijk in?

We willen met de heldenverhalen natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken, en we zijn hard aan de slag om dat op nieuwe manieren te doen. Voor een betere vindbaarheid hebben we de verhalen ondergebracht in verschillende thema’s, cirkels. Die vind je gemakkelijk op onze nieuwe website. Als je doorklikt op die cirkels kom je uit bij de verhalen van die onderwerpen, waar je belangstelling naar uitgaat (of juist waar je nog niets van af weet).

Wat gebeurt er binnen een Cirkel?
Dat zal verschillend zijn: een online meeting houden of gezellig live een drankje doen, en dan tips uitwisselen, groeien, een voorbeeld zijn of krijgen. In de cirkels zitten de Helden met hun verhalen, maar uiteraard ook onze ambassadeurs, de organisaties die meedoen en alle nieuwe belangstellenden.

Kun je lid worden?
Op dit moment kun je nog geen account aanmaken, en je kunt alleen met elkaar in contact komen via een mail naar het info-adres. Dat geldt zowel voor Helden onderling als voor buitenstaanders en nieuwe belangstellenden. Maar als je naar een door onze partners georganiseerde activiteit gaat, zit je in feite al in de Community (https://www.heldenvanbreda.nl/wie-maken-deel-uit-van-de-community/).

We gaan zelf vooral intern mensen mobiliseren en gaan binnen cirkels kleinschalig ontmoetingen organiseren, om dat in een later stadium uit te breiden. Ook online natuurlijk.

Hoe blijf je op de hoogte van wat er gebeurt?
We beginnen met enkele pilot-cirkels. Allereerst gaan we inventariseren waar behoefte aan is. Die behoefte zal wellicht per cirkel verschillen. Dat gaan we dus uitvinden, zowel vooraf als tijdens een bijeenkomst.
De ene groep vindt een appgroep misschien voldoende, de andere zou wellicht een interne nieuwsbrief willen met daarin info over bijvoorbeeld een zorgmarkt, Cultureel Café of op handen zijnde cursus – activiteiten waaraan je zelf actief wil deelnemen of wil bezoeken. Soms gaat het om info binnen een cirkel, maar er kan ook informatie tussen cirkels worden uitgewisseld. Gebruik van elkaars netwerk en samen iets organiseren komt dan ook een stuk dichterbij.

En dat HeldenCafé?
Dat lijkt ons zelf een goed begin om Helden aan elkaar voor te stellen en ervaringen uit te wisselen. Over wat het bestuur kan bijdragen zodat Helden beter te vinden zijn, kunnen samenwerken en elkaar challengen, mensen kunnen inspireren en zelf op hun beurt geïnspireerd raken. Gezellig samenzijn, verbonden zijn en vooral ook een hulp en aanvulling op waar ze zelf mee bezig zijn, alledaagse zingevende bezigheden.

We hebben er zin in: een drankje doen en dan gelijk goed bezig zijn. Betere combi kan bijna niet!

Initiatief
We zoeken mensen die aan deze nieuwe vibe willen bijdragen. Dan zoeken we uit wat je het leukst lijkt en waar jouw skills het meest tot hun recht komen! Mail naar info@heldenvanbreda.nl